Pages

Monday, October 10, 2011

Papanje

12.08.2008.

Prvi dio

Ma u stvari ovo i nije neki savjet nego nešto što sam pročitala i čini mi se da pali.

U stvari prvo se meni desilo, a onda sam se malo raspitala i ispade da i ove moje kolegice imaju isti problem. Dijete jednostavno više neće da jede onu hranu koja mu je do prije par dana bila omiljena. Ono što je nestajalo u sekundi sa tanjira sada čim ugleda počne da plače. U stvari nije to vezano za ono što je na tanjiru već generalno za jelo. Za sada jedino sirovo voće i jutarnji obrok od zobenih pahuljica i voća jede bez pogovora. Povrće i sve kombinacije povrća čim ugleda počne da plače, tačnije da se dere.

E sad, prema onome kako se ona ponaša za stolom i onome što sam pročitala, čini mi se da mogu biti dva razloga. Jedan - hoće da jede sama, drugi - nije joj više ukusno ono što jede, hoće neke nove okuse. Ovo da hoće da jede sama je stvarno istina jer voće jede sama, ali nekada kada joj nudim da jede sama opet plače. Rekla bih da je onda glavni razlog mješavina ova dva.

Evo šta ja radim, a to se može pročitati na raznim mjestima pa ja u stvari samo kombiniram pristupe:

- ne miksam joj hranu odavno i to zahvaljujući mojoj Lady from Jupiter (ne smeta što te zovom mojom, jel da :) koja od prvog dana gnječi viljuškom pa me tako savjetovala. A i na mnogo mjesta sam pročitala da čim dijete počne da istražuje rukama oblike jednostavno želi da dira i hranu i samo je prinosi ustima. Neka djeca u potpunosti prestanu jesti ako im se ne omogući da sami uzimaju i jedu. Jest da kuhinja izgleda kao Hirošima ali Bože moj. Prostrete neku mušemu na pod, et voila.

Nemojte da vas strah da će se dijete udaviti. Ja sam isto tako strahovala kada sam sa 7 mj dala prvi put rižin keks u ruke. Nisam smjela biti sama, mama je bila kod kuće da priskoči ako se dijete počne daviti. Bebe se normalno zakašlju da izbace komade koji im se zaglave. Kad preživite to par puta biće vam lakše :) I nema veze što nema zuba. Djeca ionako u početku hranu melju vilicama a ne zubima. Uglavnom, jednom morate probati dati nešto da žvaće. Ako djeca ne žvaću mogu im se upaliti pljuvačne žlijezde. Ništa strašno, liječi se žvakanjem žvake kod malo starije djece, ali hoću da kažem ako miskate vječno dijete poslije neće htjeti da žvaće. Mislim hoće nekad u nekom trenutku u budućnosti ali možete imati problem sa godinu ili dvije jer vam stalno valja praviti kašice.

- dok joj dajem da jede, ako je nešto čorbasto, dam joj nešto u ruke, npr. kašiku da i ona mlati okolo sa njom, ili joj dam koricu hljeba ili rižin keks da su i njoj ruke zauzete. To je opet povezano sa onim da dijete hoće samo da jede ali ne može mu se baš uvijek udovoljiti.

- koristim začine i često uvodim nešto novo što možda i sama ne jedem. Djeci u nekom trenutku jako dosadi jednolična hrana i požele se novih ukusa. Bebeći miksevi postanu neprihvatljivi jer se sve svodi na isto - na kašu običnog ukusa. Baš sam neki dan primila jedan newsletter gdje kaže da se uvode začini jer to daje hrani novi i zanimljiv okus. Recimo odavno koristim cimet (opet zahvaljujući Lady - a što sam ja svašta naučila od nje pa ovdje prosipam :), pa bijeli luk, pa suhu nanu, pa nekad stavim bosiljak ili ružmarin zavisi šta pravim. Ako stavljate začine ne znači da solite hranu. A suho bilje, uopće suho voće i povrće, se preporučuje više od smrznutog (ne znam zašto, tako kaže pedijatrica a ima veze sa načinom na koji se voda transformiše kada se nešto zaledi). Možete koristiti soja sos ako ste počeli davati pšenicu jer on ima ekstrakt pšenice i možda još neke sosove koje ja ne znam i nisam koristila.

- i kao krajnji savjet koji je opet dala moja pedijatrica ako dijete baš neće da jede povrće, posoliti hranu vrlo malo i to kada se skuha. Koristiti morsku so.

I naravno ako ništa ne pali, izvodim kerefeke :) To uvijek pali :)

Web stranica sa koje skidam trikove: http://www.wholesomebabyfood.com/

p.s. Ponekad problem mogu biti i zubi, tj. kada zubi izlaze dijete odbija hranu. Ako sumnjate da su zubi preporučujem Calgel, gel za desni. Namažite 10tak minuta prije jela da "umrtvi" desni i onda mislim da neće biti problema. Ako su zubi...

Drugi dio

Obećah neki dan da ću napisati neke svoje recepte za jela koja dajem svom cvjetiću a za koje mislim da su ekstra jer i ja malo ukradem svaki put od nje :) Ali možda nije loša ideja da se nadovežem malo sa pričom o počecima dohrane, odnosno hranjenu uopće, pa možda iskopate nešto korisno iz toga.

Kada sam trebala početi sa dohranom nakon 6 mj. isključivog dojenja opet sam bila u dilemi kao i mnogo puta do tada. Pedijatri kažu kreni sa jednim obrokom, mlijeko je i dalje hrana broj jedan zato i jeste dohrana, ali meni to nije puno tada značilo. Nisam ja žena od "majčinskog instinkta", ja sam žena od knjige i organizacije, tako da meni savjeti tipa jedan obrok ne znače puno jer ne znam kada ide taj obrok, koliko dugo ide samo jedan obrok, koliki je taj jedan obrok, ide li voće ili povrće i tako dalje i tako bliže.

Pošto sam se ja furala na one knjige od Gine Ford i prema njima uspostavljala bebinu rutinu, naručim tako ja od nje i knjigu o dohrani Contented Little Baby Book of Weaning jer tamo fino sve piše u detalje šta i kako treba.

I tako i uradim. Dakle, sve ovo dole što piše je onako kako sam ja radila, ali ne tvrdim da je to najbolja opcija. Svaka mama će da odluči za sebe šta je njoj najbolja opcija.

Prema ovoj metodologiji, da je tako nazovem, prvih 7 dana se beba privikava na hranu i to davanjem samo jednog obroka negdje oko podne. Ona naravno predlaže baby rice, tj. po naški rižolino, ali sam ja davala integralnu rižu (za koju kažu da je teže probavljiva od obične riže, al sam ja ipak išla sa integralnom). Četiri dana riža, pa tri dana proso. Nakon tih 7 dana, ona predlaže odmah uvođenje dva, a nakon 14 dana već prelazi na tri obroka pri čemu ostaje dojenje ujutro, poslije podne i navečer, te ko doji i u toku noći, može se reći da ostaju 4 dojenja. Sve dok se ne počne sa mesom, mamama se ostavlja opcija da ručak dopunjavaju sa dojenjem poslije jela. Kada se počne sa mesom, meso i mlijeko ne idu zajedno pa se dojenje ne preporučuje, prvenstveno zbog apsorpcije željeza.

Uglavnom, poenta je da dijete sa godinu dana treba da ima puna tri obroka dnevno i najmanje 3 dojenja, a poslije godinu dana, 2 dojenja (ako se planira dojiti produženo), 3 obroka i jedan ili dva snack-a.

Što se tiče vremenskog rasporeda hranjenja kada se imaju uvedena 3 obroka (znači praktično 15 dana nakon početka dohrane) on bi trebao da izgleda ovako:

- buđenje, dojenje, u roku od sat vremena nakon dojenja doručak

- oko 12 sati ručak

- nakon podnevnog spavanja dojenje do godinu dana, poslije godinu dana snack

- popodne, oko 5-6 večera

- ako dijete ne može da izdrži do spavanja gladno, dati neki snack

- dojenje pred spavanje.

Što se tiče količina, one su date sepcifično i nije moguće da ja to sada ispišem ovdje. Ali ako neko želi nek se javi na PP pa ću pogledati u knjigu i reći mu.

Što se tiče vrste hrane koja se daje to je kod mene izgledalo ovako:

- doručak - rižine pahuljice ili poslije 7 mj zobene pahuljice, kuhane u vodi/rižinom ili običnom mlijeku (koje kuhano, prema ovoj knjizi, može da se daje nakon 8 mj), rižolino ili griz (koji, neko kaže, može poslije 9 mj zbog glutena, a neko kaže tek poslije godinu) sa nekim voćem

- ručak - povrće, nakon 8 mj povrće sa mesom

- snack - rižin keks, sir, voće, grožđice ili voćni sok od cjeđenog voća

- večera - do 7 mj je bilo proso sa nekim voćem, nakon 7 mj uvela sam i puru sa puterom, samu ili sa brokulama/špinatom u kombinaciji sa jogurtom ili pavlakom koji se mogu dati nakon 8 mj, neka gusta supa sa hljebom ili sada nakon godinu dana može biti i nešto što mi ručamo samo da nema mesa već da je čisto povrće.

Meni je ova knjiga bila super jer je imala i super "tips" koji su me ohrabrivali da bebi dajem komade nečega da jede već sa 8 mj, da je ohrabrujem da jede sama, malo mi je proširila vidike glede kvalitetne dječije ishrane i naučila me kako da razmišljam šire od uskog gledanja na ishranu koju promoviraju pedijatri i naše okruženje. Opet ne kažem da je ovo idealno niti najbolje, ali meni se dopalo i ja sam tako radila. Moja cura doručak sada jede sama, a nekada se zainati pa joj dam i ručak/večeru da jede sama rukom/kašikom bez moje intervencije. Naravno, moram još da dodam da se knjige nisam držala kao pjan plota već sam, po meni, iskoristila najbolje iz nje i u nekim stvarima (npr. količinama) prilagodila je potrebama mog cvjetića.

Inače, koja hrana se uvodi u kom mjesecu se može pročitati iz tablica dohrane. Kod nas u aktuelne hrvatska i neka naša što daju pedijatri. Hrvatsku možete pročitati ovdje među komentarima a našu ovdje, isto među komentarima. Meni se lično nije sviđala ni jedna jer ima puno kontradiktornosti pa sam se koristila knjigom i web stranicom http://www.wholesomebabyfood.com/ gdje za svaku namirnicu piše kada i kako.

A sada recepti.

Naj recept za doručak - Zobene pahuljice kuhane u rižinom/običnom mlijeku sa grožđicama i jabukama. Jabuke se mogu i dodati sirove, rendane, kada se pahuljice skuhaju sa grožđicama. U to se doda mala kašičica cimeta. Osim jabuke može se dodati kruška ili banana. Ili sve zajedno. Ovo je jako kvalitetan doručak i za stariju djecu, čak i školarce jer daje energiju i poboljšava koncentraciju. Naravno, uvođenje ovakvog doručka u jelovnik vašeg djeteta predstavlja značajan otklon u odnosu na našu praksu da se za doručak jede puter, sir, pavlaka, jaja i sl. ali po meni je mnogo zdravija varijanta. Puter, sir, jaja, pavlaka se mogu mješati u druga jela i tako držati u bebinom jelovniku.

Naj recept za ručak (from lady from jupiter)- Losos sa špinatom ali za bebe nakon 9 mj (neko kaže i nakon godinu jer sadrži griz a on nije preporučljiv zbog glutena. Ja sam davala nakon 10 mj)

Sastojci:

mlijeko
griz
špinat (koristimo i zamrznuti, onaj u kockicama)
losos
krompir
bijeli luk
pavlaka po želji

Uzme se jedna kockica špinata i rastopi u malo mlijeka. Dodju se 2-3 kašike griza i miješa dok se ne skuha. Posebno se skuhas losos, krompir i bijeli luk i doda skuhanom špinatu i grizu.

Naj recepti za večeru

Gusta čorba od crvene leće - uzme se šaka crvene leće, jedan manji krompir, jedna manja mrkva i česna bijelog luka te prelije vodom. Sve se skuha i izgnječi štapnim mikserom. Na kraju se doda suhe nane među prstima.

Gusta čorba od bundeve - uzme se isti omjer crvene bundeve i krompira i zreže na kockice. Na ulju se poprži crveni luk, dodaju kockice bundeve i krompira, prekrije vodom, i skuha do raspadanja. Izgnječi se štapnim mikserom, doda curry i ostavi još jednom da proključa. Umješa se kašika pavlake i servira bebi.

Svako ovo jelo se može napraviti za sve članove porodice a bebi samo odvoji bez začina.

To su moji omiljeni recepti, a sve ostalo se svodi na miksanje jednog te istog. Najviše voli brokulu i/ili karfiol, krompir i kašika pavlake, zatim patlidžan skuhan u vodi, ugnječen viljuškom i popržen na maslinovom ulju sa bjelim lukom kao sos za makarone, jogurt može sa svim i svačim i tako to....

Malo sam se raspisala, ako ima nekoga nešto da interesuje a nije napisano ovdje bujrum pitajte. A i vi ako imate neki super recept, nemojte biti škrtice :)

Treći dio

Ako neće da jede povrće...

Evo pričali smo par puta o temi "papanje" i neke mame su me isprepadale :) da dijete poslije određenih godina jednostavno prestane da jede neku hranu koju je prije toga jako volilo.

Surfajući netom slučajno naiđem na poreporuku za jednu knjigu pod nazivom Deceptively Delicious o kojoj možete pročitati ovdje. To je napisala neka teta i u njoj se mogu naći čudnovati recepti kao npr. browni sa spinaćem a sa ciljem da se djetetu u jelovnik na različite načine ubaci hrana koju ono ne voli. A to je najčešće povrće, jel te. Dakle, možda će vam biti korisna ova informacija, a obavezno kliknite da vidite šta Jessica, autorica knjige, reče Oprah na njenom show programu kao i na Oprah.com. Ako prosurfate ovim slide show-om načićete i neke recepte a ima i ovaj recept browni sa spinaćem :)

I da, Lady mi je rekla da je u Merkator stigao slatki krompir, preporučen među prvim povrćem koje beba može da proba!

No comments:

Post a Comment